tirsdag 21. januar 2014

SEXUALITET OG KRISTENDOM

Et stort, vanskelig og omstritt tema.
På den ene siden så er dette et tema man snakker lite om i forsamlingene rundt omkring.

Det er veldig sjelden, eller tilnærmet aldri, at man i kristen sammenheng hører eller snakker om det seksuelle i vakre ordelag og som en fantastisk gave. Jeg tror knapt jeg har hørt om det i slike positive termer i alle mine vel 30 år i menighet. 
Det er liksom alltid i negative termer og uff, uff og farlig og synd og pass deg osv.

Alt dette former jo selvsagt også ens forståelse og opplevelse av det seksuelle. Seksualitet kan lett bli et utrygt område hvor skam, mindreverd og prestasjonsangst osv. fort kan bli et mønster. 
Tausheten, sammen med det advarende og fordømmende fører også til at mange unge trekker seg unna menighetene. 
I stedet for dialog, samtale og respekt, så møtes man med avvisning og fordømmelse. Til og med i forkynnelsen fra talerstolene.

Seksualdriften er jo vesentlig hos alle mennesker. Det er gode og deilige følelser og trigger det mest intense og sterkeste av følelser i oss. 
Så kan man jo lure på hvorfor det da er slik. Med bakgrunn i at Gud har skapt mennesket, så har han i såfall også skapt oss slik at vi har disse sterke følelsene knyttet til seksualitet.
Men hvorfor i alle dager gjorde han det når det ofte er så komplisert og skaper så mye vondt ?
Eller kan det tenkes at vår tradisjonelle teologi også på dette området har tolkninger, som ikke samsvarer med den virkelige hensikt ?

Sexsualitet handler om følelser. Man kjenner seg tiltrukket av en annen person. Er seksualitet og kjærlighet samme sak ? Det er det vel ikke mulig å si. At det derimot KAN være to sider av samme sak kan man selvsagt si.
Kjærlighet handler ikke bare om sexsualitet, men det handler om at man bryr seg om andre mennesker, blir betatt av deres personlighet og kjenner en indre tiltrekning og kjemi av gode følelser. Kjærlighet er også Guds hovedbudskap til oss mennesker.
Sexualitet derimot er en kroppslig funksjon. Den trigges av sansene våre. Av både tankene, synet, luktesans, smak og berøring. Her er vi tydeligvis "skrudd sammen" forskjellig og det er forskjellige ting som gir mennesker sexuell tenning/nytelse. I noen grad så er dette ting man kan kontrollere og styre. Men det er også definitivt ting som trigger sexsualdrift, som man ikke kan skru på eller av. Det er faktisk bare slik. 

Så kan man jo diskutere hva som er greit og hva som ikke er greit. Det som kan være greit for den ene trenger absolutt ikke være greit for den andre. Både teologi, kultur og 
tradisjon spiller inn her.

Alle disse tre områdene setter sine grenser på hva som er akseptert sexsualitet.

La oss ta et lite "dykk" i den teologiske delen av sexualliv. Da er det hovedsaklig to sider som tradisjonelt er å anse som en "vederstyggelighet" og "synd". Det er hor og homofili. Hor er mer allment akseptert som noe man unngår, men det forekommer jo allikevel relativt ofte i våre kristne forsamlinger også. Flere norske pastorer og ledere har da også vært "utro" og giftet seg opp igjen. Med litt godvilje så er dette blitt neddysset og godkjent selv i konservative kristne kretser. 

Det som derimot fortsatt er et svært vanskelig tema i tradisjonell og konservativ kristen sammenheng er homofili. Ordet i seg selv er nå heller ikke brukt i Bibelen. Man leser stadig om kristne som kritiserer, er opprømte og som argumenterer for at homoili er synd, en styggedom, unaturlig, noe man ikke er, men velger å være osv.
Man har endog funnet frem skriftsteder for å synliggjøre sin avsky og man bruker Bibelen som grunnlag for sitt synspunkt. Det retter da søkelyset mot en rekke teologiske momenter. 
Det grunnleggende synet rundt homofili er dog at dette er noe som man har valgt selv og at det er synd. Om vi nå tar utgangspunkt i at det er SYND, så er det en rekke andre teologiske spørsmål man blir nødt til å forholde seg til også.

Hva er da SYND ?
"Synd er i religiøs sammenheng knyttet til tanker, ord og/eller handlinger som står i et motsetningsforhold til det guddommelige vesen, virkelighet og vilje. Sagt på en annen måte, synd står i et motsetningsforhold til Guds hellighet".

Med dette utgangspunktet så er det en lang rekke ting som er synd. Å ikke holde de ti bud er synd, all ukjærlighet, krangel, manipulsjon og kontroll er også synd. Listen er milevis. Dessutten så er man iht. tradisjonell teologi alle syndere, med frelst og rettferdig ved troen på Jesus.
Det er da det blir en merkelig øvelse når noen "synder" forbigår man bare i stillhet eller ikke engang tenker over, mens andre "synder" gir man en voldsom fokus. Bare ta slike ting som musikk. Når fiolin, trekkspill og ikke minst trommer, kom til menighetene for 30-40 år siden, så var det mange steder kaos og man snakket om synd fordi det var "av verden". Mange unge ble irettesatt og til og med utestengt. Hor førte også til at man ble utestengt. Kvinnen har jo også vært sett på som mindre verd og av vår kristne religion blitt gjort umyndig i mange sammenhenger. Historien er svært brokete.
Mange andre ting kan nevnes og det er ikke så mange år siden. 

Teologien forandrer seg - UTEN at GUD forandrer seg. Bibelen finnes i en rekke oversettelser med nokså motstridende tolkninger. Tolkningen av skriften har endret seg over tid. Veldig mange ting har faktisk forandret seg. Snodig.

Det er da også en lang rekke steder i både det nye testamentet og det gamle testamentet som blir problematiskt om man skal ha en troverdig og konsekvent tolkning av skriften. Gamle testeamentet har bl.a. forbud mot å spise svinekjøtt, men greit med steining av horkvinner og en lang rekke andre ting. Mange ting som vi anser som horrible i dag og har forkastet.
Med andre ord så står vi en tolkningsteologi som basis for tradisjonell kristen tro. Noen mener at Bibelen er ufeilbarlig, men da burde man jo også ta den bokstavlig. Det ville dog igjen føre til handlinger som ville dømmes av de fleste lands lover og kristne hadde blitt muret inne.
Det er ikke å komme i fra at det meste av Bibelen er skrevet etter overleveringer. Noen med endog flere tusen års overleveringer. Det er også klart at de som skrev dette ned var fargelagt av sin samtid, kultur og evne til å oppfatte innholdet i budskapet. Dette i seg selv gir betydelige tolkningsutfordringer. Mennesker er mennesker. Kultur er kultur. Tradisjon er tradisjon. 

Det er svært vanskelig å ikke da undre seg over om man faktisk har fått en situasjon hvor synd er noe som man tolker og definerer ut i fra sin tid, sin kultur og tradisjon. Noen "synd" tar man ikke så alvorlig, mens noen få ting får stor oppmerksomhet. Bl.a. homofili.
Det blir stadig mer anerkjent at homofili og andre seksuelle legninger er medfødt og ikke en egenvalgt livsstil. 
Det er da også svært gode grunner til å stille spørsmål til om det er homofili det egentlig snakkes om. I skriftstedet i 1 kor. 6;9 om "menn som ligger med menn", så er det helt tydelig i grunteksten at det står om "menn som ligger med unge gutter". Det var dessutten  på denne tiden et utbredt utfordring med pedofili. Gifte menn og soldater som missbrukte unge menn seksuelt. Så her er det helt legitimt at man faktisk snakker om pedofili.

Det er også fult mulig ut i fra skriftene og historien å tolke mange av skriftene slik at når det snakkes om menn som ligger med menn i Bibelen, så snakkes det om gifte menn, som er utro mot sine koner. Utrokap er å bedra, mens homofili er en seksuell handling med samme kjønn.

Ellers så kan man jo også undre seg over forholdet mellom David og Jonathan. Når David endog sier at han elsket Jonathan mer enn sine koner og man leser om forholdet mellom de to, så er det god grunn til å misstenke at her var det et seksuelt intimt forhold.

Vi kunne ta flere andre steder og "tolke". 

Men nå kommer jeg til mitt egentlige poeng.

Sexsualitet er det sterkeste følelsesområde i våre liv og skal definitivt nytes. Siden det også er så sterke følelser så må de behandles med respekt for at man ikke skal bli skadet i sin sjel eller skade andre. Derfor er ufrivillig sex, tvang, manipulasjon og hor overgrep som ofte kan skade mennesker sjel. 
Det er etter min mening ikke noe galt med sexen, men med motivet og hvor vidt den seksuelle handlingen er frivillig og gjensidig uten skjulte motiver.

I vår kultur er det normalt med monogami, men i andre kulturer har man også praktisert og praktiserer polygami. David gjorde det og hadde flere koner. Det er også dokumentert at dette har vært en tifredsstillende og en positiv løsning i forskjellige kulturer. 

Men hva er det da egentlig som skal bestemme hvor vidt ting er synd eller ikke ? UTEN at vi tolker ting for vårt eget forgodtbefinnende?

Personlig har jeg kommet frem til at syndteologien generelt har så mange svakheter og reiser så mange spørsmål at den er mer eller mindre ubrukelig til å skille mellom rett og galt - gyldig og ikke gyldig. Nettopp fordi den overlates til tolkning og fordi den skaper store spørsmål rundt soliditeten i selve frelsesbudskapet. Grensene mellom den nye pakt og gamle pakt, nye testeamentets forsoning og gamle testamentets lov, blir veldig forvirrende. Store deler av kristi legeme har betydelige utfordringer i forhold til å definere innholdet i forsoningsverket, nåden og rettferdigheten kontra Loven og budene.
På ene siden kan man si at det er KUN tro som frelser og på den andre siden kan man være lidenskapelig opptatt av alt man må gjøre/gjerninger, de riktige tingene, for å være sikker på ikke å gå fortapt. Hvor grensen går er det ingen som med sikkerthet kan si.

Så det som jeg tror at vi må tilbake til for å få ting på plass er "summen av Guds Ord". Hvem er Gud egentlig og hva er det grunnleggende og den røde tråd i hele Bibelen og vår kristne tro?
Slik jeg har forstått det så er det Guds kjærlighet, som er det grunleggende for vår eksistens. Uten den kjærligheten, personifisert i Kristus, hadde ikke noe blitt til av alt det som er blitt til. Selv uten en kristen tro er det naturlig å se for seg en kjærlighetens kraft, som står bak det hele.
Meningen var at denne kjærligheten skulle skape relasjon mellom det guddommelige og mennesket. Dernest til hverandre/medmennesker. 
Det tredje er at vi har fått en fri vilje. Hadde det vært opp til oss så hadde vi vel skapt roboter av alle, men Gud både elsker og bryr seg om oss så mye at vi er FRIE skapninger.

Hva betyr så dette. Jo, jeg tenker i alle fall slik at KJÆRLIGHETEN er det grunnleggende prinsipp og skal være basis i utøvelse av den frie vilje. Det betyr at all kontroll, manipulasjon, hjernevasking og alt som er vondt mot andre og seg selv er overgrep. Det setter egentlig SYND inn i sitt rette perspektiv. Da blir alt mye, mye enklere. Da blir det også mye enklere å se hvor skrøpelig menneskenaturen er og at INGEN har en sjanse uten å akseptere nåden og rettferdigheten i Kristus, som eneste gyldige vei til frelse.
Hverken mer eller mindre.
Da blir en del vi har ment, og mener nå, ikke synd og noe vi ikke tenker over som synd kan være synd.

Derfor så er det også nærliggende å hevde at sexuelle overgrep i basis ikke handler om HVEM du har sex med, men motivet og holdning. Man kan missbrukes i ektesengen og man kan missbrukes ved voldtekt. Hor handler som regel om at man bedrar en tredje person……eller?

Et fullkomment sexualliv er intimitet hvor begge parter samhandler og deler disse følelsene med hverandre i respekt og uten tvang eller manipulasjon. 

Om to mennesker av samme kjønn finner hverandre og elsker hverandre og ønsker å dele livet og sexsualitet sammen er det vanskelig å finne at dette bryter med grunnprinsippet i den guddommelige natur.
Det bryter med detaljteologien og tradisjonen, men ikke mot kjærlighetens og den frie viljes prinsipp.

Derfor burde faktisk kristennorge gå i seg selv og finne ut hva man egentlig skal mene. Skal man bruke detaljteologiens og tolkningens prinsipp eller skal man bruke kjærlighetens og den frie viljes prinsipp ?
Detaljteologien har tolket og borttolket over tid. Den løsningen er IKKE til å stole pål

Kjærlighetens og den frie viljes prinsipp gjør verden mye enklere, Gud mer forståelig og relasjoner tettere og mer ærlig.

Om du nå har bestemt deg for at dette er tøv, så hadde det vært flott om du gav deg selv litt tid til å tenke igjennom dette. Kanskje det er både bibelsk og fornuft allikevel ? Og mest av alt stemmer med den Guddommelige natur?

Takk at du leste helt hit og kommenter gjerne. Det er et for viktig tema til å tie ihjel.

14 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Romerbrevet 1.24-32 sier
    << 24 Derfor overgav også Gud dem i deres hjerters lyster til urenhet, til å vanære sine legemer sig imellem, 25 de som byttet Guds sannhet bort mot løgn og æret og dyrket skapningen fremfor skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overgav Gud dem til skammelige lyster; for både deres kvinner forvendte den naturlige bruk til den unaturlige, 27 og på samme vis forlot også mennene den naturlige bruk av kvinnen og brente i sin lyst efter hverandre, så at menn drev skjenselsverk med menn, og fikk på sig selv det vederlag for sin forvillelse som rett var. 28 Og likesom de ikke brydde sig om å eie Gud i kunnskap, så overgav Gud dem til et sinn som intet duer, så de gjorde det usømmelige: 29 fulle av all urettferdighet, vanart, havesyke, ondskap; fulle av avind, mord, trette, svik, list; 30 øretutere, baktalere, gudsforhatte, voldsmenn, overmodige, storskrytere, opfinnsomme til ondt; ulydige mot foreldre, 31 uforstandige, upålitelige, ukjærlige, ubarmhjertige; 32 slike som godt kjenner Guds dom at de som gjør sådant, fortjener døden, og dog ikke bare gjør det, men endog holder med dem som gjør det.>>

    Legg merke til vers 27.

    Her står det "MENN" og "HVERANDRE"....da er det menn det er snakk om. Hvis en gjeng menn møtes og snakker med hverandre, så snakker de med hverandre...og disse hverandre er menn. Legg merke til at dette verset viser til kvinner som forlater sin naturlige lyst og begynner å brenne etter kvinner, så står det om mennene etterpå. Vi ser at det er snakk om voksne menn og kvinner.
    At det finnes pedofile menn i tillegg viser bare at også det er galt, det betyr ikke at da er ikke homofili galt.

    Nå er det sånn at alle som ikke eier Jesus og ikke har vendt seg om, lever i synd, enten de er heterofile og drikke brus eller om de er homofile og drikker vin. Ingen synd er større enn andre; synd er synd, skit er skit for Gud unsett.

    Jeg er skuffet over at du som kristen driver vranglære, men ikke overrasket.
    til idag hadde jeg en såkalt kristen broder, som plutselig åpenbarte at han driver reklame for Cannabis og Hasj.

    Det er lov å bruke hodet fordi om man er frelst.
    Hvis Gud hadde ment at menn skulle brenne av lyst etter menn og falle for hverandre og gå inn i forhold, så hadde ikke ordene i Romerbrevet stått der.
    Homofili er imot naturen, også fordi homofili ikke kan produsere og opprettholde livet. Det blir ikke barn av to homofile. De har sex utelukkende for å tilfredstille seg selv, og tilfredstiller ikke Gud med takk, og kan ikke ta imot livets velsignelser eller oppfylle Guds ord om å bli mange.
    Homofilt samliv nekter liv.

    Ekte kjærlighet springer ut fra Gud og har ikke noe med egne lyster å gjøre.
    Når man ikke har Jesus og ikke Guds kjærlighet i seg, men kun handler ut ifra lyst, så kalles det ikke kjærlighet. Jeg sier ikke at to homofile ikke kan være glad i den andre ellr andre, men det er en helt annen form for "kjærlighet". Det er IKKE den gudommelige kjærligheten fra Gud som er ren, men det er EROS og PHILIA. Den ene av seksuell lyst og tiltrekning og den andre handler om "fordi jeg liker deg og godtar deg" Disse to "kjærlighetsformene blir borte straks lysten forsvinner (i Erostilfellet) og straks et menneske mener at den andre ikke fortjener noelenger (Philia) Mens Gudskjærligheten, den er Agape og i den finnes ikke noe vanhellig egen lyst og egoisme.

    Eros og Philia "kjærlighet" springer ut av egen lyst og i den er ikke Guds vilje.

    Jeg foreslår at du i fullt alvor ber Den Hellige Ånd vise deg sannheten om kjærlighet. Om du ikke kan høre Hans stemme, så kan du heller ikke forkynne Guds vilje. Nå ser jeg at du har fjernet en kommentar over meg her....da tenker jeg at det å skrive til deg er å kaste perler for svin. Du ber om debatt, men vil ikke la andre komme med noe annet enn det du mener....det står igjen å se om du sletter meg og.

    SvarSlett
  3. Jeg tror du har rotet deg bort i egen teologi. Jeg vet egentlig ikke hva du prøver på her. Var jeg nyfrelst ville jeg blitt meget forvirret, eller lite styrket.

    Når det gjelder 1Kor 6:9 efiminate, på engelsk (malakós på gresk). Så betyr det ikke bare unge gutter, men begge deler, ung eller gammel. Den referer ikke til prostitusjon, eller misbruk etter standard gresk forståelse. Hvor du har at dette klart bare gjelder pedofili er klart i gresk tekst, det må du gjerne utdype, eller gi din kilde på.

    Tror ikke du Egil, at det er mulig å få mannlige venner som du kan ha en større kjærlighet til enn en dame du er feks gift med, dog en litt annen type kjærlighet selvsagt? Det er snakk om vennskap som utvikler seg ut over det normale. Må man da i tillegg ha sex med personen?

    Jeg verken skammer meg over eller fordømmer sex, som i seg selv er noe godt. Men det kommer an på bruken, spesielt når mennene mister sin interesse for kvinnen, og de har satt barn på den og den. Barn som lever uten fedre osv. Det er et godt bilde og en god verden?

    Jeg kan jo referer til min blogg, da jeg faktisk har skrevet en artikkel om sex:

    http://betraktning.blogspot.no/search/label/Sex

    SvarSlett
  4. Positivt med innlegg. Når innlegg nærmer seg grensen for å snakke nedsettende og svært IRETTESETTENDE, så er innleggene uinteressant. Man må tåle at noen snur på steiner og tar opp tema, som er imot den vanlige tradisjonelle teologi. Enkelte har null toleranse og avvefeier alle andre innspill som vranglære. Man nekter å åpne sinnet for at vi KANSKJE har tatt feil på mange områder. Om man gidder å tenke seg om så vet man utmerket godt at teologien har vært svært varierende og under store endringer opp igjennom tiden. SÅ HVA ER SANNHET?
    OG HVEM KAN PÅBEROPE SEG Å HA DEN ENESTE GYLDIG SANNHETE?

    Så å bli enig i alle teologiske sider er umulig. Det har kristne aldri klart og kommer aldri til å klare. Sentrum av blogginnlegget, som omhandler de tre nøkkelordene ved Guds natur; Kjærlighet - nestekjærlighet og den frie vilje er det foreløpig ingen som kommenterer. Det er det dette egentlig handler om for meg. Få fokus på kjernen i Guds natur og relajonen med han og ikke på alle spissfindige teologiske tolkninger av alt mulig. Det har gjennom hele historien stort sett ført oss bort fra Kristus.

    SvarSlett
    Svar
    1. den Hellige Ånd ER og ÅPENBARER sannhet. Har man Ham, vet man, fordi Han bor i oss og lar oss ikke være uvitende. Hilsen den samme som var anonym lenger oppe, som snakket om Eros og Philia. Man må møte Jesus ansikt til ansikt og så kan man mene hva man vil, men alt som er synd vil Han pelle av oss om vi skal være i Hans brennende nærhet. For Han er ild på våre hjerter og transformerer hjertene fra synd til renhet, fra mørke til lys, fra usannhet til sannhet. Den som kjenner Jesus kjenner også sannheten, for Hans ÅND bor da i oss, og da vil Han til og med gi oss den sannheten vi aldri rakk lese, fordi HAN ER EN LEVENDE OG VIRKEKRAFTIG ÅND.------- R. S.

      Slett
  5. ANONYM
    Du forenkler dette helt utrolig. Har du ingen erfaring med det åndelige livet i menighetene? Har du aldri sett og hørt alle profetier, kunnskapsord og åndelige vibrasjoner om at Gud har talt til meg både det ene og det andre og det definitivt har vært KJØTT !?? Det er selvsagt lov å ta feil, men akkurat fordi man gjør det veldig ofte, så bør man vise betydelig større ydmykhet i forhold til å å hevde at man har så stor ÅPENBARING. Utrolig mye galskap har skjedd i beste vilje og i Guds navn. Det gjør det ikke rett for det.
    Summa sumaru så ønsker jeg mindre teologi og mye mer Jesus. et er derfor jeg sier at alle våre teologiske spissfindigheter flytter fokus og ødelgger ofte mer enn det bygger.

    SvarSlett
  6. Uff, blei lei meg av å lese dette du skriver. Denne verdens tidsånd som prøver å rettferdiggjøre synd, Guds Ord står for evig urokkelig fast. Hva er det du prøver å fortelle oss?

    SvarSlett
  7. Hva er det du prøver å fortelle med dette?

    SvarSlett
  8. Jeg forsøker absolutt IKKE å snakke i gåter.
    Men jeg innser at det mine poeng er såpass anderledes i forhold til tradisjonell tankegang at man bør lese dette jeg skriver flere ganger slik at man ser poenget.
    Dette blogginnlegget handler ikke om synd. Det handler om SEXSUALITET og KRISTENDOM. Det er en diskusjon om å få rett fokus.
    Litt kjipt at dere er anonyme. Det er faktisk litt feigt. Når jeg utleverer meg slik jeg gjør så burde dere være såpass åpne at dere bruker navnet deres. Anonymitet bidrar ikke til en åpen debatt.

    SvarSlett
  9. Per-Alfred Rozenbergs-Deem8. april 2014 kl. 22:02

    Jeg er einig med deg Egil at de som må uttale seg som anonym, helst burde holdt kjeft
    Jeg er også veldig glad for en ting, som mange ikke kristne klarer. Å akseptere at man ikke er enig

    Jeg er ikke enig i dine argumenter Egil
    I følge min bibel, så skapte Gud mennesket i sitt bilde. Han sa. La Oss skape menneske i vårt bilde. Og det er vel allmenn enighet om at Guid snakker om Jesus som Oss
    Videre så skapte Han kvinnen og sa at de skulle flyttte fra sine foreldre og være ett, og være fruktbare

    For meg er dette godt nok til å vite hav som er Guds vilje
    At nmennesker er homofil/elsker en av samme kjønn, får være deres sak. Jesus elsker og døde for alle mennesker og dem som tar i mot Ham som frelser blir frelst

    SvarSlett
  10. Jeg tenker også på en ting til her, når du siterer David og Jonatan sokm du gjør, og mistenker homofili. Vel, kan man få venner som er mer enn brødre, som bibelen og sier noe om? Har du noen gang hatt en venn som er mer enn din familie? Historien sier også noe om bildet om menigheten og Kristus, om pakten og bindingene rundt en slik pakt.

    Ellers tror jeg mange kan bli fristet til å gjøre noe som kan lede andre i en ulykke, uten at vi skal sette oss som dommere over dem, som feks forkynnere. Noen faller, og noen reiser seg, akkurat som vi kan. Dette betyr ikke at vi ikke kan starte på nytt fordi vi bommet på et mål.

    Men jeg tror du bommer veldig med siteringen av skriftstedene dine, fordi du svarer ikke på konkrete spørsmål meg, som egentlig kun er legale spørsmål.

    Skal man ha debatt, så må den gå begge veier. Altså ikke enveiskjørt.

    Personlig vil jeg ikke legge skjul på at min egen tro inneholder avhold, likeså mye som det er i et ekteskap, så er det også forpliktelser og et felles ansvar. Derfor tror jeg det blir vanskelig å leve et kristent liv uten et oppgjør, på samme måte som en narkoman må snu seg bort fra tidligere livsvei, så må man det i mye annet også.

    Men selvsagt, vi blir alle litt religiøse fra tid til annen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det er fullt mulig å utvikle et nært vennskap med samme kjønn uten at det er noe seksuelt i det. Det har jeg selv erfart.

      Kilden min er 5 binds rødt bibelleksikon hvor skrften i NT er gjengitt ord for ord på gresk og norsk + med ordforklaringer og utdypninger, alternative oversettelser etc. Et veldig bra leksikon.

      Slett
    2. Så fint at du tar opp temaet homofili. Jeg synes du har mange fornuftige synspunkt, Egil. Synes du er en flott kristen. Ser at du får en del kritikk...trist at enkelte mennesker er så dømmende og kritiserende ang. noe som bare er fint <3 Dersom det finnes en gud, tror jeg han heier på deg ;)

      Slett
  11. Jeg må si at det å gjøre seg til overordnet over mennesker er helt utrolig.
    Ja skriften er blitt etterlevd i over 2000 år, så laget muslimene sin egen skrift, der de modererte ekteskapet. Det må ha vært fordi menn ikke klarer å holde seg til en kvinne. Da ble det greit å ha fler koner. Menns begjær etter barn er tabu. Muslimene tolket også dette, i paradis vil jomfruer bli gitt de gode. Altså tilpasset skriften, og vips er det mange land som praktiserer barne ekteskap.
    Tilbake til bibelen. I disse dager har det vært debatt om å klippe gress på en helligdag? Synd? Bør man fremdeles forby å henge tøy til tørk på en søndag? Hvorfor skriver jeg dette? Jo fordi vi beveger oss videre. Det var nok riktig at i starten hadde man en oppgave, forplantning. Så kom teknologi inn, fritid, kortere arbeidstider tid til å reflektere og tid til å høre andre enn prestens ord. Plutselig kan man selv bestemme vi kan la følelsene selv komme til, og selv kirken må akseptere at noen klipper gresset på en søndag. Vi kommer ikke til helvete om man har sex utenfor ekteskapet og du kan være full av godhet selv om undertøy henger til tørk en søndag.
    Verden tilpasser seg, heldigvis.

    SvarSlett