Hvorfor kan man ikke bygge veier for fremtiden? Ingen tror på mindre kjøretøy i fremtiden, men selvsagt mer miljøvennlige kjøretøy. Alle vet at kravet til effektivitet i fremtiden vil bli ytterligere skjerpet.
Allikevel så bygger vi f.eks. infrastruktur i Bergen som allerede ved åpning eller i løpet av 5-10 år ikke lengre er funksjonelle. Det er alltid et spørsmål om penger. Dog KORTSIKTIGE penger. Dette blir jo mye dyrere på lang sikt fordi man tar skippertak hvert 10ende år og allikevel ikke oppnår den effektiviteten man ønsker.
Det skal f.eks. bli spennende å se funksjonen av de nye tunnellene rundt Søreide-Straume. Flere ender rett ut i en rundkjøring. Rundkjøringer og trafikklys er jo absolutt ikke miljøvennlige og heller ikke i nærheten av den effektivitet som lange avkjøringer og påkjøringer gir.
Lanskapsstrukturen og bebyggelsen i Bergen viser jo tydelig at trafikken skulle gått mer i Fjell enn i åpent landskap. Dessutten er det også mye bedre for miljøet å få trafikken under jorden. Det er også billigere.
4-felts motorvei koster pr. meter ca. 150 000,- å bygge i åpent landskap, men i tunnell knappe 100 000,-.
Hva om trafikken fra sør gikk inn i tunnell under paradis og Haukeland til et svært parkeringsanlegg under fløyen. De fra nord trenger jo bare en liten avkjøring til parkeringshuset. De fra Vest kunne jo komme sammen med sørgående under Paradis? Ingen bommer, men forhåndsbetalt parkering.
Tenk hvilken enorm reduksjon i biltrafikken i sentrum og Danmarksplass. Effektiv miljøvennlig transport fra parkeringshusene til alle deler av sentrum .......
Når man først lager dette så kan jo tunnellen under fløyen gå rett til Arnanipa tunnellen så sparer man hele Åsane og Arna på å komme seg østover. Detter er jo bare snakk om vilje og ikke noe annet. Dagens veibygging mangler det STORE bildet og er nesten å ligne med lappverk.
Flere tusen av ds som er arbeidsledige kunne også garantert sysselsettes i veibygging og det ville igjen vært innsparing ++++
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar